آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)

آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)
مجالی برای...
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آنا یوردوم و آدرس tabrizli.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





زلزله ۷.۵ تا ۷.۸ ریشتری سراوان را لرزاند

زلزله بسیار شدیدی که مرکز آن در دشت خالی از سکنه بوده، بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان را لرزاند‌. مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگی این زمین لرزه را‌ ۷.۵ ریشتر اعلام کرده ‌که بنا به گفته معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسی، بزرگترین زلزله پنجاه سال اخیر ایران است. بعضی منابع خبری از مرگ بیش از چهل نفر خبر داده‌اند که این آمار تکذیب شد و بر اساس آمار اعلام شده، تنها تعدادی از بناهای مسکونی تخریب شده و 6 نفر زخمی شده اند و کشته ای تاکنون نداشته است.

زلزله بسیار شدیدی سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند‌. مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگی این زمین لرزه را ‌۷.۵ ریشتر و عمق آن را ۹۵ کیلومتری زمین اعلام کرده است. زمان این زلزله نیز ۱۵ و ۱۴ دقیقه بعد از ظهر اعلام شده است. زمین لرزه حتی در دهلی نو پایتخت هند نیز احساس شده است.

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، این زلزله را بزرگ‌ترین زلزله ایران در حدود پنجاه سال اخیر دانسته است. زارع با بیان اینکه امروز پس از شانزده سال، شاهد رخداد زلزله‌ای با بزرگای بالای ۷ ریشتر در فلات ایران بودیم، اظهار کرده است: بزرگ‌ترین زلزله قبلی در ایران زلزله سال ۱۳۳۶ در سنگچال مازندران با بزرگی ۷.‌۵ ریشتر بوده است. وی کانون زلزله را ۳۶ کیلومتری شمال گشت و ۸۶ کیلومتری جنوب شرقی خاش و ۵۵ کیلومتری شمال شرق سراوان عنوان کرد.

شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه بزرگی این زلزله را ۷. ۷ درجه در مقیاس امواج‌ درونی زمین اندازه‌گیری کرده و زارع نیز شدت آن را هشت در مقیاس مرکالی پیش بینی کرد.

راشا تودی به نقل از مرکز زمین‌شناسی آمریکا خبر داده ‌که شدت زمین‌لرزه، هفت و هشت دهم ریشتر و عمق آن 82 کیلومتری زمین بوده است؛ محل وقوع نیز در 82 کیلومتری شرق خاش اعلام شده است. زلزله علاوه بر دهلی نو در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز احساس شده است.

محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اعلام خبر وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.‌۵ ریشتر در اعماق درونی زمین، گفته است: در پی وقوع این زمین لرزه علاوه بر پنج تیم ارزیاب اعزامی از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان به منطقه، پنج تیم امدادی دیگر نیز به همراه سه فروند بالگرد از استان‌های معین به این منطقه فرستاده شده‌اند تا نسبت به بررسی خسارت احتمالی و کمک‌رسانی اقدام کنند.

وی با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور‌ افزود: در پی وقوع زمین لرزه در ۳۶ کیلومتری منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از راه زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده فرستاده شده‌اند.

مظفر در عین حال گفت که بنا بر اطلاعات آماری سرشماری سال ۸۵ خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست. وی همچنین اظهار کرد که از میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی زلزله، گزارشی به دست نیامده است.

پویا حاجیان مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر در گفتگو «تابناک»، جمعیت مناطق پرخطر در نزدیکی کانون زلزله را چهار هزار و پانصد نفر اعلام کرد و از آغاز امدادرسانی با 180 امدادگر سیستان و بلوچستان خبر داد و اعزام تیم های بهداشتی و امدادی دیگر از استان های اطراف به این استان خبر داد و البته تاکید کرد با توجه به عمق 95 کیلومتری زلزله، خوشبختانه حجم سانحه دیدگان اندک بوده است.

بعضی منابع خبری از مرگ بیش از چهل نفر خبر داده‌اند که این آمار تکذیب شد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی هلال احمر، تنها تعدادی از بناهای مسکونی تخریب شده و 6 نفر زخمی شده اند و کشته ای تاکنون نداشته است. آمار رسانه‌های پاکستانی، مرگ حداقل دوازده نفر را در این کشور تائید می‌کند.

سراوان یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان شهر سراوان ‌و جمعیت آن، بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۳۹٬۹۵۰ نفر بوده‌ و جمعیت شهرستان خاش نیز بنا بر سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۶۷٫ ۸۵۱ نفر بوده ‌است.

 

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار ایران، ،
برچسب‌ها: زلزله, سراوان, امروز,
[ 27 / 1 / 1392 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بهترین ها و مهمترین ها را در این وب بخوانید...
موضوعات وب
امکانات وب